Veel gestelde vragen

 

Als mijn kindje zo slim is, krijgt-ie dan een sociaal-emotionele achterstand?

Nee, dat hoeft helemaal niet. Dit is een veelgehoord vooroordeel. Dit komt, doordat een kind met een grote voorsprong op een andere manier denkt, redeneert,associeert en grapjes maakt dan zijn of haar leeftijdgenoten en daardoor lijkt het of ze sociaal onhandig zijn. Zet je kind bij andere slimmeriken en er is vaak niets (meer) aan de hand!

 

Moet ik op alle vragen antwoord geven?

Ja, ik vind van wel, maar houd je antwoord kort en eenvoudig en eerlijk. Dat betekent, dat als je het niet weet, je ook zegt: dat weet ik niet. Eerlijk zijn is belangrijk. Daarnaast onthoudt je kind vrijwel alles, dus als een antwoord niet klopt, dan komt-ie daar later achter, en verlies jij een stukje geloofwaardigheid.

Heb je even geen zin, zeg dan dat je daar best op wil antwoorden, maar graag een andere keer, want nu moet je/ben je…

 

Wat zijn goede websites om meer te lezen?

Ik ben zelf vooral enthousiast over een aantal Belgische sites: www.hoogbegaafdvlaanderen.be en www.hoogbloeier.be. Deze worden heel zorgvuldig door betrokken ouders bijgehouden.

Daarnaast is ook de website van het instituut van professor Tessa Kieboom: www.exentra.be een mooie. (Hoewel ik soms denk: ’oei, dit is veel’.) In de nieuwsbrieven die je via de site van www.Vrijhoog.nl kan vinden staan ook mooie en herkenbare situatieschetsen.

 

Onze oudste is hoogbegaafd, maar bij de tweede valt het veel minder op. Is dat kind dan minder slim?

Waarschijnlijk is je volgende kind ongeveer net zo slim als de oudste, maar omdat ieder kind andere talenten heeft die op de voorgrond treden, komt het anders over. Meestal zijn er ook jongen/meisje verschillen en je gaat, of je wil of niet, met ieder kind anders om. Er zijn ook meer soorten begaafdheid dan alleen de cognitieve. De één tekent zijn of haar leeftijd ver vooruit, de ander is een puzzelaar en weer een ander kan vanaf zijn of haar derde jaar sociaal invoelend praten met ’iedereen’. In één gezin!

Over de hele bevolking wordt wel gezegd, dat oudste kinderen in een gezin iets hoger scoren op een IQ-test, waarschijnlijk door meer aandacht van de ouders gedurende de periode dat ze enig kind waren.

 

Als peuterleidster heb ik een vrij slim kereltje op de groep. Hij beschouwt sommige speeltjes als zijn eigendom en wil die steeds hebben. Hij wil ook nooit meedoen met verkleden. Kan er bij hem ook sprake zijn van autisme?

Op basis van deze kenmerken mag je absoluut niet spreken van autisme. Als dit jongetje inderdaad veel slimmer is dan de rest van de groep, voelt hij zich waarschijnlijk vaak niet op zijn gemak. (Zie ook de vraag bovenaan.) Een ’vast speeltje’ bij zich hebben, kan zijn gevoel van veiligheid vergroten. Niet willen verkleden zie ik vaker. Dit kan samenhangen met hooggevoeligheid. Verkleedkleren voelen vreemd aan (raar model, andere stof) en kunnen ook verwarring opleveren omdat je er ’anders’ van lijkt te worden. Dat kan heel overweldigend zijn.

 

Kan ik mijn kind een beetje afremmen, zodat-ie niet zo opvalt?

Onder sociale druk hoor ik ouders wel vaker deze vraag stellen. Nee, dat kan niet en probeer het alsjeblieft ook niet! Als je kind superhard kan rennen, ga je toch ook zijn/haar benen niet vastbinden? Benadruk de talenten van een ander, naast die van je eigen kind. Jouw kind leert snel, een ander danst heel mooi.

 

Mijn kind gaat twee keer per week naar de peuterschool. De leidster zegt dat hij bijna niets zegt. Moet ik aan autisme denken?

Dit hoor ik vaker over kinderen met een voorsprong. Dit hoeft lang niet altijd op autisme te duiden. Er kan sprake zijn van faalangst (als het kind zelf vindt, dat het nog niet perfect genoeg spreekt), of van te druk zijn met alles observeren wat er gebeurt, of andere oorzaken. Neem vrijblijvend contact op.

 

Zijn er verschillen tussen jongens en meisjes?

Jazeker! Als jongens zich vervelen, of zich niet thuisvoelen in een (peuter)groep, gaan ze storend gedrag vertonen. Bijvoorbeeld met speelgoed gooien, tegen anderen aanbotsen, bijten. Terwijl meisjes in dezelfde situatie juist teruggetrokken gedrag vertonen, stil zijn en zich heel erg proberen aan te passen.

Een ander verschil is dat gemiddeld bij meisjes de spraakontwikkeling sneller op gang komt.

 

Ik denk dat ik een slimme kleuter heb. Hij wil eigenlijk nooit naar een verjaardagsfeestje. Heeft dat met elkaar te maken?

Ja, dat zou best kunnen. Hij zou zich overweldigd kunnen voelen door luidruchtige andere kinderen (vooral als het veel jongetjes zijn), of misschien is hij bang voor ballonnen (die knal hoort hij extra hard). Als hij vooruit kan denken, ziet hij allerlei beren op de weg...

Misschien kan je eventjes samen gaan en durft/wil hij over een tijdje wel. Overleg eerst even met de ’feestouder’, bespreek vooraf met je kind wat jullie gaan doen en (belangrijk!) houd je daaraan.

 

Ook een vraag? Mail naar info@slimmepeuter.nl

 

>>